Wednesday, February 23, 2011

another culprit... [email protected]

Assalamualaikum .....
 Terima kasih atas jawabnya encik,pasal perniagaan ni memang betul2 dapat memberi keuntungan yang lumayan buat kite berdua,kat sini saye just nak kejujuran dan keihklasan encik dalam transaksi ni,jadi kalau encik memang
betul2 nak buat business ni dgn secara jujur dan ihklas,saye minta kerjasama dari encik,jadi kalau kite dapat saling bekerja same,jadi saya kat sini pun akan merasa gembira dan takda risau lagi,pasal encik di sini nanti kite akan bagi dua dari keuntungan selepas transaksi.

Selain dari pada itu,saye nak bagi tau dgn encik transaksi ni bukan just sekali due je,encik akan berurusan dgn company kami dgn jangka panjang/lama,dan selepas transaksi,dari keuntungan tu kite bagi due,40% untk saye dan 60% untk encik.

Butir2 perniagaan: Hal ini sangat sederhana dan mudah untk melakukan transaksi,saye di sini akan bagi maklumat dgn company kami yang encik adalah agent pembekal produk di malaysia.

Selepas syarikat kami tau yang encik adalah agent penjual produk tu,CEO company kami akan terus berhubung dgn encik langsung untk membuat tempahan,dan selepas encik da pun berbincang dgn CEO kami,company akan
turun ke malaysia untk berjumpa dgn encik,dan membali dari tangan encik langsung dgn cash(tunai)
(C.O.D = Cash On Delivery)

Ini adalah Maklumat produk dan harga notis:

Nama produk:SAPHIRE WHITE STONE

Harga p'kg :$ 2.250.00 USD (ini adalah harga yang encik akan beli dari
pada pembekal di malaysia)

Harga untk syarikat:$ 7.500.00 USD (ini harga yang encik tawarkan untk
syarikat kami)

Keuntungan kita akan menjadi:$ 5250.00 USD dalam setiap p'kg

Saye harap encik faham dan jelas dgn penjelasan saye,kalau encik masih ade yang belum faham,tolong bagi tau dgn saye secara langsung,melalui email atau phone.bila encik setuju dgn cadangan saye ni saye mohon encik menghantarkan butir2 yang saye minta di bawah ini.

NAME IN FULL:

NOMBOR HANDPHONE:

FAX NUMBER (JIKA ADA)

ALAMAT (HOME AND OFFICE).

 Encik kalau seandainya encik tak berminat dgn biz ni,saye minta tolong sangat bagi tau saye dgn secara baik baik,pasal i tak faham dgn orang melayu kita sekarang ni,bila kita buat baik dan ihklas,malah dia orang pulak yang langsung tak tau nak hormat orang,karena saye kat sini just menawarkan saja,kalau andai kata minat ok,tak minat pun saye tak paksa untk harus buat betul tak encik..?

Terima kasih,dan saye minta maafla banyak banyak pasal da luahkan rasa geram saye ngan orang yang tak da otak sama sekali,orang yang tak tau adat dan hormat,saye faham encik,saye tak sepatutnya salahkan mereka,karena mungkin benda yang datang dari internet ni ada yang tipu dan ada yang benar.tapi bila yang benar datang,dia orang pun taknak percaya. ok encik saye minta maaf kalau sekiranya da mengganggu encik.

dan ini saye punya no +447842747260
kalau ada yang mana encik tak faham tolong bagi tau ngan saye langsung dan buat pengetahuan encik saya dapat email encik dr pada internet,saya harab ini bukan menjadi masalah bagi kita untk buat urus niaga ni.

Wassalam...
Siti N


It's a SCAM ... BEWARE!!!

Tuesday, February 22, 2011

JANGAN SOMBONG DENGAN TAKDIR


Jika hendak dikirakan ’beriman’ dengan Allah, iblis laknatullah sepatutnya lebih tinggi imannya kepada Allah. Masakan tidak, dia pernah berdialog dengan Allah (dialog yang telah dirakamkan dalam Al Quran). Dia percaya kepada syurga dan neraka. Bukan sahaja percaya bahkan telah melihatnya. Syaitan yakin tentang adanya Hari Pembalasan..  Hendak diukur dari segi ibadah, ya ibadah iblis begitu hebat. Puluhan ribu tahun sujud, rukuk dan membesarkan Allah hingga terlantik sebagai ketua malaikat. Cuma satu… syaitan kecundang kerana tidak dapat menerima takdir Allah.

Takdir yang menentukan Adam dipilih menjadi Khalifah dan dia diperintahkan sujud lambang hormat kepada Allah dalam mentaati Allah. Syaitan tidak boleh menerima takdir ini.. Mengapa dia yang dijadikan daripada api (sedangkan Adam hanya daripada tanah), mengapa dia yang lebih ’senior’ dalam ibadah dan hiraki kepimpinan tidak terpilih menjadi khalifah, sedangkan Adam hanya ’pendatang’ baru yang diciptakan terkemudian?

Iblis sombong kerana tidak menerima ketentuan takdir. Dan dia terhina kerana itu. Lalu kita siapa yang mampu menidak dan meminggirkan takdir? Allah, itu Maha Besar, qudrat dan iradatnya tidak akan mampu kita nafikan. Jika cuba menafikan, kita akan terhina… seperti terhina iblis. Dilaknat dan dimasukkan ke neraka… kerana gugur sifat kehambaannya!

Dalam episod hidup, takdir datang menguji kita. Mengapa aku mendapat suami yang begini? Mengapa isteriku tidak sebegitu? Kenapa ketua ku orang semacam dia? Kenapa anak ku cacat? Mengapa isteri tersayang ku pergi dulu? Kenapa aku tidak kaya-kaya lagi walaupun telah berusaha. Bila masalah melanda kita merasakan kitalah yang paling menderita. Mengapa aku yang tertimpa nasib begini? Mulut berbicara mengaku Allah itu Tuhan kita tetapi mengapa kehendak-Nya kita tidak rela? Benarnya, masalah, ujian dan cabaran dalam hidup itu sangat berkaitan dengan iman.

Iman iblis hancur berderai bila diuji dengan takdir. Ego terpendamnya selama ini terserlah. Terbakar hangus seluruh ibadah yang dibinanya ribuan tahun. Aduh, bagaimana pula kita yang iman hanya setipis kulit bawang dan ibadah yang hanya sekelumit ini? Pujuklah hati, terima takdir itu dengan rela. Katakan,  ya Allah… sungguh sakit, sungguh perit, tapi apakan daya, aku hambaMu, Kau lebih tahu apa yang terbaik untukku berbanding diriku sendiri. Ya Allah, jangan Kau serahkan aku kepada diriku sendiri walaupun sekelip mata. Tadbirku seluruh dan sepenuh sujud pada takdir MU.

Takdir sentiasa mengatasi tadbir. Takdir daripada Allah, sedangkan tadbir hanya dari kita hamba-Nya. Kekadang takdir dan tadbir selari, maka terjadilah apa yang kita inginkan terjadi. Namun acapkali takdir dan tadbir bersalahan, maka terjadilah apa yang kita tidak inginkan. Kita ingin putih, hitam pula yang menjelama. Kita dambakan kejayaan, kegagalan pula yang menimpa. Ketika itu hati akan bertanya, apa lagi yang tidak kena? Semuanya telah kutadbirkan, tetapi kenapa gagal jua? Ketika itu timbullah bunga-bungan ’pemberontakan’ dari dalam diri hamba yang kerdil berdepan dengan Tuhan yang Perkasa. Samada di sedari atau tanpa disedari…

Takdir daripada Allah mengandungi banyak hikmah. Ia mengandungi mehnah (didikan langsung dari Allah) yang kekadang tersembunyi daripada pengamatan fikiran biasa. Ilmu semata-mata tanpa iman yang kuat, akan menyebabkan kita terkapa-kapa dalam ujian hidup tanpa pedoman yang tepat. Justeru dengan akal semata-mata kita tidak akan   dapat meringankan perasaan pada perkara-perkara yang tidak sejalan dengan diri dan kehendak kita. Mengapa terjadi begini? Sedangkan aku telah berusaha?
Untuk mengelakkan hal itu terjadi maka kita mesti berusaha mencari-cari hikmah-hikmah yang terkandung dalam ketentuan (takdir) Tuhan. Ya, hanya manusia yang sempurna akal (ilmu)  dan hati (iman) sahaja  dapat menjangkau hikmah yang terkandung  di dalam cubaan dan bala yang menimpa duirinyanya. Kata orang, hanya jauhari mengenal manikam.

Orang yang begini akan menjangkau hikmah di sebalik takdir. Dapat melihat sesuatu yang lebih tersirat di sebalik yang tersurat. Ya, mereka tidak akan beranggapan bahawa sifat lemah-lembut Allah lekang daripada segala bentuk takdir-Nya – samada yang kelihatan positif atau negatif pada pandangan manusia. Ertinya, mereka merasai bahawa apa jua takdir Allah adalah  bermaksud baik. Jika sebaliknya, mereka merasakan bahawa Tuhan bermasud jahat dalam takdir-Nya, maka itu petanda penglihatan hati tidak jauh, dan akalnya pendek.

Mengapa terjadi  demikian? Sebab iman belum mantap, keyakinan masih lemah dan tidak kenal Allah dalam ertikata yang sebenarnya. Bila ketiga-tiga faktor itu sempurna, maka barulah sesorang itu mampu melihat bahawa di dalam cubaan dan bala yang ditakdirkan mengandungi hikmah-hikmah yang baik. Hanya dengan itu, seseorang itu akan merasa senang dan bahagia dalam menghadapi sebarang ujian dalam hidupnya.
Bagaimana kita dapat meringankan beban hati ketika menghadapi ujian hidup? Ya, hanya pertalian hati seorang hamba dengan Allah sahaja yang menyebakan ringannya ujian dan cubaan. Hati yang disinar dengan cahaya Allah  dan cahaya sifat-sifat-Nya akan berhubung dengan Allah. Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik.

Bila kita kenal Allah Maha Pengasih dan Penyayang, kita tak boleh buruk sangka kepada Allah dengan menganggap apa yang ditakdirkan (ujian) itu adalah sesuatu yang tidak baik. Iktikad (yakin) kita semua ketentuan Allah itu adalah baik – ujian itu pasti ada muslihat yang tersembunyi untuk manusia, akan menyebabkan hati terubat. Walaupun pahit, ditelan jua. Sematkan di hati bahawa pilihan Allah untuk kita adalah yang terbaik tapi kita tidak atau belum mengetahuinya. Bila terjadi nanti, barulah kita tahu.
Katalah kita ditimpa penyakit atau kegagalan… itu mungkin pada hakikatnya baik pada suatu waktu nanti. Betapa ramai, mereka yang sakit, tetapi akhirnya mendapat pengajaran yang besar di sebalik kesakitannya. Contohnya, apa yang berlaku kepada Cat Steven… yang sakitnya itulah yang menyebabkan beliau mendapat hidayah dan akhirnya memeluk Islam? Dan betapa ramai pula yang gagal pada mulanya tetapi dengan kegagalan itu bangkit jiwa juang yang lebih kental yang akhirnya membuah kejayaan? Hingga dengan itu masyhurlah kata-kata bahawa kegagalan itu hakikatnya adalah kejayaan yang ditangguhkan!

Para ahli hikmah (bijaksana) merumuskan bahawa, antara hikmah ujian ialah, hati akan lebih tumpuan kepada Allah. Dengan ujian, seseorang akan dapat menambah tumpuan dan penghadapannya kepada Allah. Sebab bala dan ujian bertentangan dengan kehendak, keinginan dan syahwat manusia, seperti sakit, rugi, miskin dan lain-lain. Dengan ini nafsu akan terdesak, tidak senang dan ingin lepas daripada ujian. Bila nafsu terdesak, ia akan terdidik secara langsung. Ia akan tertekan dan menjadi jinak. Hakikat ini akan membuka pintu rahmat Allah kerana nafsu yang liar sangat mengajak kepada kejahatan. Bila nafsu hilang kekuatannya maka manusia tidak akan jatuh ke lembah dosa dan  maksiat dengan mudah.
Hati tidak dapat tidak mesti bersabar. Hati akan terdidik untuk redha dan tawakal, kerana yakin Qada dan Qadar Allah pasti berlaku. kerana manusia harus terima, tidak boleh menolak ujian itu. Hamba yang soleh menanggung Qadar dengan sabar (bahkan) gembira dengan pilihan Allah. (Ujian adalah pilihan Allah bukan pilihan manusia). Tidak ada pilihan Allah yang tidak baik. Semuanya baik belaka.

Hakikat ini akan menyebabkan kita akan lebih mendekat kepada agama. Hikmah ini walaupun sebesar atom tetapi bila melekat di hati kebaikannya lebih tinggi dari amal lahiriah walaupun sebesar gunung. Justeru, bila hati baik semua anggota badan menjadi baik. Inilah yang ditegaskan oleh Allah menerusi firman-Nya:

“…Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu.” Surah Al Baqarah : 216
Sesungguhnya, dalam ujian Allah terselit nikmat-Nya. Mungkin kita tertanya-tanya apakah nikmatnya bila sakit, miskin, gagal, dihina dan sebagainya? Hendaklah kita faham bahawa  nikmat di sisi Allah  itu terbahagi dua. Pertama, nikmat lahir. Dan kedua, nikmat batin (rohaniah). Nikmat lahiriah ialah sihat, selamat dan kebaikan fizikal yang lain. Manakala nikmat batiniah ialah nilai-nilai keimanan, keyakinan dan kesabaran. Dengan ujian kesusahan misalnya, barulah terbina sifat sabar. Dan sabar itu adalah separuh daripada keimanan.

Ujian juga akan menghapuskan dosa dan kesalahan seseorang terhadap Allah. Nabi Isa pernah berkata, ”belum dikatakan seorang itu kenal Allah, sebelum dia bergembira dengan musibah dan penyakit ke atas dirinya, kerana berharap supaya dihapuskan kesalahannya.” Bila kita benci dengan ujian, ertinya belum kenal Allah dan (kerana) tidak faham itulah cara (kaedah) Allah mengampunkan dosa kita. Bila kita gembira (terima dengan baik) ujian itu, kerana yakin bahawa yang datangkan ujian itu juga adalah Allah.

Jadi, apabila kita ditimpa ujian maka berusaha dan berikhtiarlah untuk menangani ujian itu tetapi jangan sesekali lupa mencungkil hikmahnya. Oleh yang demikian, apabila diuji, terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmahnya kerana tidak ada takdir Allah yang tidak ada hikmahnya. Ingatlah, bahawa orang soleh itu bila diuji, hikmah-hikmah ujian akan mendekatkan mereka kepada Allah.
Jangan sesekali kita menjadi orang yang rugi yakni mereka yang buta daripada melihat hikmah justeru akal dan hati hanya melihat sesuatu yang selari dengan hawa nafsunya sahaja. Ingatan para hamba yang soleh kepada Allah akan bertambah dengan ujian-ujianNya. Mereka merasakan ujian itu satu petanda yang Allah telah memilih mereka. Mereka sentiasa berbaik sangka dengan Allah dengan cara menyedari (mencari) bahawa setiap yang berlaku samada pahit atau manis pasti ada hikmahnya. Mereka tidak melihat hanya ’asbab’ (sebab-sebab) tetapi matahati mereka dapat menjangkau ’musabbabil asbab’ (Penyebab – Tuhan).

Hati mereka berkata:

”Inilah hakikat hidup yang dipilih Allah untukku. Aku akan terus berbaik sangka kepada Allah… DIA akan mengubat, melapang dan memberi kemenangan di sebalik ujian ini. Ya, aku tidak tahu, kerana ilmuku terbatas. Tetapi kerana Allah yang Maha Penyayang telah memilih ujian ini untuk diriku maka aku yakin ilmu-Nya Maha luas. Yang pahit ini akan menjadi ubat. Yang pedih ini akan menjadi penawar. Ya, Allah tingkatkanlah imanku bagi mendepani setiap ujian dari-Mu!”

~~Mensyukuri Nikmat~~

Nikmat Allah yang selalu ada pada kita mestilah dijadikan asas utama untuk bersyukur kepada Allah. Sememangnya manusia apabila berada dalam kesenangan bersyukur adalah menjadi suatu perkara yang paling jauh dan sukar dilakukan. Sedangkan sekiranya mereka dalam kesusahan atau mengimpikan sesuatu maka kita akan merintih merayu dan memohon kurniaan tersebut dari Allah.

Kita diberi Allah dengan berbagai anugerah dan nilmat, rumah, makanan yang banyak.keamanan dan sebagainya. Masih ada lagikah alasan untuk kita menjadi hambaNya yang tiadak bersyukur?. Bayangkan saja apa yang akan terjadi pada kita kiranya lahir di negara yang sentiasa berperang saling bunuh membunuh, jauh dari untuk menikmati keamanan. 

Firman Allah SWT yang bermaksud, 
" Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlannya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang,"
(An-Nahl:18)

Graduate Research Fellowships of the Gilder Lehrman Center


Graduate Research Fellowships of the Gilder Lehrman Center

The Gilder Lehrman Center for the Study of Slavery, Resistance, and Abolition at the Whitney and Betty MacMillan Center for International and Area Studies at Yale invites applications for the Summer 2011 Graduate Research Fellowships competition.

The general purpose of the fellowships is to support research projects on slavery, resistance, abolition, or their legacies. Projects may focus on historical or contemporary issues involving the United States or international regions. Fellowships are available for research in the United States and internationally. Fellowships up to $3,000 will be awarded for relevant research expenses to current Yale graduate students at both the Masters and Doctoral levels. Applications from graduate students from the Yale professional schools will also be considered

Thursday, February 17, 2011

What is Ubuntu?

Ubuntu is an open source and community developed operating system for desktops and servers. It is free to download and use and there are regular new releases and security updates. You can either  download it  from the Ubuntu website, or get a free CD shipped to you.1

Ubuntu’ is an African word meaning ‘humanity to others’, or ‘I am what I am because of who we all are’.2 It is one of the founding principles of post-apartheid South Africa.3 This is also the spirit by which the Ubuntu software distribution operates. Even the colour of the default theme is inspired by this –
it is, unusually, brown – supposedly a ‘human’ colour.
4

The distribution is based on Linux, using the open source Debian GNU/Linux as a foundation.5 The purpose of Ubuntu, however, was to create ‘Linux for human beings’ – in other words, to make open source software a realistic option for everyone, regardless of their IT proficiency.6 An important aspect of this is the technical support Ubuntu provides. Users can get help from the Ubuntu community’s range of
documentation, chat, mailing lists, or users can purchase professional support from Canonical Ltd, the company which sponsors Ubuntu.
7

Ubuntu began life in April 2004 when internet entrepreneur Mark Shuttleworth gathered together a group of open source developers to create a new Linux desktop. The first official release came in October 2004 with the code name ‘Warty Warthog’, and following releases had similarly alliterative, wildlife-inspired titles, such as ‘Dapper Drake’ or ‘Feisty Fawn’.8 A number of official derivatives of Ubuntu are available, including Kutunu, Edubuntu, and Xubuntu, each tailored for a different audience or desktop environment.9 Google has also created its own Linux distribution for the desktop based on Ubuntu – Goobuntu. There has been some speculation that Google might ultimately be intending to enter the OS market through development of this derivative.10



Shuttleworth made a considerable fortune in the dot-com era, selling his internet consultancy, Thwate, in 1999 for half a billion dollars and founded HBD Venture Capital and The Shuttleworth Foundation.11
12

He is probably best known for his space mission in April 2002
13
and has spent around $25 million on Ubuntu so far, hiring top-quality open source developers and negotiating with computer manufacturers to begin shipping their PCs with Ubuntu.14 He claims to have launched the Ubuntu project because he believes in the open source ethic – the venture is not a money-making exercise - telling the Financial
Times
, “It is not a sensible business model. But shaping the digital platform of the future is an incredibly interesting position to be in.”15  Developers who dislike the increasing commercialisation of other
Linux projects are attracted to Ubuntu’s commitment to remaining free.
16

 


Freedom is enshrined in the Ubuntu Philosophy; the code by which the distribution community and users operate. It stipulates that every computer user should have the freedom to download, run, copy, distribute, study, share, change and improve their software for any purpose, without paying licensing fees. Language availability is also at the heart of the Ubuntu distribution. Its philosophy states that every computer user should have access to software in the language of their choice17 and Ubuntu is currently translated into 35 languages.18 ‘Freedom’ thus means both free in the sense of without monetary cost and freedom of choice, opportunity and action.19

The Ubuntu software repository contains thousands of software packages organised into 4 ‘components’ on the basis of the level of support they offer for them and whether or not they comply with the Free Software Philosophy.20 These are ‘main’, ‘restricted’, ‘multiverse’ and ‘universe’.

All Ubuntu ‘main’ components are under a licence which ensures that they include the source code and allow modification and distribution of modified copies under the same licence.21
Beyond this, Ubuntu ‘main’ and ‘restricted’ component come under one licence policy. This stipulates the right to sell or give away the software – you are allowed to charge to print Ubuntu CDs or sell customised versions, without Ubuntu requiring a fee or royalties. The rights under the Ubuntu licence may be passed on along with the software and must not discriminate against persons, groups or against fields of endeavour – for example, Ubuntu does not distribute software that is licensed freely only for non-commercial use, as this discriminates against business usage. The rights attached to the software must not be dependent on the programme’s being part of the Ubuntu distribution and they must not contaminate other software licences i.e. the licence must not place restrictions on other software that is distributed along with it. Sometimes authors want the software and modifications to be
distributed separately, so users always have a copy of their original code. This is allowable in the ‘main’ and ‘restricted’ Ubuntu components and modifications may be distributed as patches.
22
This licence structure is based on the Free Software Guidelines of the Debian project.23

Main:
The main distribution components contain applications that are free according to the Ubuntu Philosophy and are given full technical support and security updates by the Ubuntu team. This includes a selected list of applications that the Ubuntu developers, community, and users feel are important, which are designed to encompass everything most people need for a fully functional desktop or internet server running only open source software.
24

Restricted:
These are commonly used software applications which are supported by the Ubuntu team, although not available under a completely free licence – they don’t necessarily contain modifiable source code. Because of this, Ubuntu cannot guarantee complete technical support for these. Such applications are installed on Ubuntu CDs, but they are easy to remove and only included when necessary for running Ubuntu on certain machines.
25

Universe:
This is a large collection of open source software from across the web, with a variety of different licences. The ‘Universe’ component does not have a guarantee of security fixes and support. It is intended to provide a ‘snapshot’ of what is available from the open source world.
26

Multiverse:
This is software which is not free and doesn’t meet the Ubuntu ‘main’ component licence at all. Ubuntu does not provide fixes, updates or support for this and it is used at the owners own risk.27 

Nine traits of the veteran Unix admin



Monday, February 14, 2011

Sending email or mail with attachment from command or shell prompt


If you are looking to send email with attachment via shell script or at shell prompt/command line (read as bash prompt), use mutt command.
Mutt is a small but very powerful text based program for reading electronic mail under UNIX /Linux operating systems, including support for color terminals, MIME, and a threaded sorting mode.
Please note that mutt is a pure MUA and cannot send e-mail without proper email server . You need a working Mail Transfer Agent (MTA) such as sendmail or postfix. I am assuming that you have configured email server.

Install mutt

If mutt is not installed, use apt-get or yum or up2date command as follows (login as a root user):
(A) Debian Linux / Ubuntu Linux user use following command to install mutt:
# apt-get install mutt
B) Fedora / CentOS or Red Hat Linux (RHEL) user can use following command to install mutt:
# yum install mutt
OR
# up2date mutt
C) FreeBSD user use following command to install mutt via pkg_add command:
# pkg_add -v -r mutt

How do I send email attachments from a command prompt?

1) Use mutt command as follows to send an email with attachment:
$ mutt -s "Test mail" -a /tmp/file.tar.gz [email protected] < /tmp/mailmessage.txt
Where,
  • [email protected] - is the recipient
  • /tmp/mailmessage.txt - is the main body of the e-mail (read message from the file "mailmessage.txt")
  • /tmp/file.tar.gz - is an attachment (with option -a)
  • "Test mail" - is a subject line (option -s)
See also:

Featured Articles:


How to send email via CLI


Here are a few ways on how to send email using terminal – CLI mode.
We are going to use mail command, as root:
This would send a blank email with “test email” as its subject. The email would be send to [email protected] with CC to [email protected] and blind CC to [email protected]
# echo “How are you” | mail -s “test email” [email protected] -c [email protected] -b [email protected]
would include “How are you” line as the body message of the email. This could be useful and incorporated from your shell scripts that does a particular function and informs you by email of its function result.
Another way is to
# mutt -s “test email” -a /root/pic.jpg [email protected] -c [email protected] -b [email protected]
would send email with “test emai” as subject name. Email is addressed to [email protected], with CC to [email protected] and BCC to [email protected] You will noticed the new parameter. This email would attached /root/pic.jpg picture to this email.
Now, piping it like so
# echo “How are you” | mutt -s “test email” -a /root/pic.jpg [email protected] -c [email protected] -b [email protected]
would include “How are you” as body of the email.
Alternatively, you can install the old text based mail user agent pine
# yum -y install pine
# pine
Interactively, pine gives you text based menus to create, send and even check your current mails via terminal.

Sunday, February 06, 2011

Hikmah Makanan Dalam Islam


May 21st, 2007 at 3:27 pm (Petua Makanan)

Roti (khubz)
Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w. pernah bersabda “Jangan potong roti dengan pisau, hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu”.
Jintan Manis (anisun)
Jintan manis banyak khasiatnya ianya melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus. Ianya juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu disekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata.
Epal (tuffah)
Epal yang masam lebih sejuk daripada yang manis. Ianya juga boleh menguatkan organ hati.
Asparagus (hiyawn)
Asparagus berkhasiat bagi membuka sekatan pada buah pinggang dan memudahkan kelahiran anak.
Pisang (mawz)
Pisang boleh menyejukkan badan dan ianya boleh dimakan dengan madu lebah.
Barli (sya’ir)
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yg mengidap demam.
Selasih (manis rayhan)
Selasih berkhasiat untuk menguatkan organ hati, memudahkan tidur dengan cara menyapu kepala dengan basil yang dicampurkan air.
Mentega (zubdah)
Mentega khasiatnya memanas dan melembapkan. Baik untuk menghilangkan sembelit. Mentega yang dicampurkan dengan kurma dan madu sejenis makanan yang menghilangkan rasa mengidam pada perempuan hamil.
Bunga kubis (qunnabit)
Sayuran ini sukar dihadam dan bahaya untuk penglihatan.
Chamomile (babunaj)
Kegunaan chamomile ialah melancarkan aliran haid dan kencing. Ianya juga sangat berguna untuk memanaskan badan.
Lobak merah
Kegunaannya memanaskan badan. Ianya juga melancarkan aliran haid dan air kencing.
Biji kopi (qahwah)
Sebagai ubat penyakit buang air besar berdarah, menghilangkan dahaga dan dikatakan menimbulkan kebijaksanaan.
Biji hitam (habb al sauda)
Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda “Jadilah seperti biji habb al sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali kanser dan mati”. Adalah dilaporkan juga bahawa Allah Taala menunjukkan bahawa “ia” itu ialah hab al sauda menghapuskan angin dalam usus dan demam. Baik untuk merawat ‘leukoderma’ dan membuka saluran urat yang halus. Berguna untuk menghilangkan penyakit selesema.
Ayam (dajaj)
Memudahkan penghadaman. membetulkan imbangan badan, baik untuk otak dan badan, serta mencantikkan rupa paras. Walau bagaimanapun jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan yang terbaik ialah daging ayam betina yang tidak bertelur.
Kulit kayu manis (darchini)
Kulit kayu manis juga merupakan pemanas badan. Minyaknya sebagai penawar untuk menghapuskan rasa tidak hadam. Ia merupakan campuran (rempah ratus) yang digunakan dalam resepi masakan hampir tiga suku penduduk dunia.
Limau kulit tebal, warna kuning pucat, kurang mengandungi asid (utrujj).Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda, “Limau ini adalah seperti mukmin:bagus dirasa dan bagus dihidu”. Limau ini menguatkan organ hati serta dapat menjauhkan kesedihan dan bintik-bintik pada kulit, menghapuskan kelaparan dan melambatkan pengaliran dalam hempedu.
Timun (qitta’)
Yang masak menghilangkan panas dan menggalakkan pembuangan air kecil. Makan kurma dengan timun muda menambahkan berat badan.
Jintan putih (kammun)
Jintan putih khasiatnya untuk memanaskan badan. Jintan putih yang direndam di dalam air dan diminum adalah baik untuk mengubat perut yang memulas.
Tamar kering (tamr)
Nabi s.a.w. pernah bersabda, “Rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yg tiada bermakanan”. Nabi s.a.w. sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dimakan dengan badam untuk menghapuskan parut yang tidak diingini.
Terung (badhijan)
Terung hitam menyebabkan keluarnya hempedu. Kecenderungan benda ini mengeluarkan hempedu dapat dibetulkan dengan memakannya bersama daging.
Telur (baydah)
Khasiat telur yang paling baik boleh kita dapati daripada telur ayam (setengah masak atau ?masak) bukan direbus keras. Putih telur melegakan apabila kita melecur atau kulit terbakar dan menghilangkan parut pada kulit.
“Endive” (hindiba)
Khasiat hindiba berubah mengikut musim. Hindiba’ pada awal musim adalah yang paling baik dan yang dipenghujungnya sudah tidak berkhasiat lagi. Hadith menyatakan “makanlah hindiba dan janganlah bersendawa kerana sesungguhnya tidak ada satu hari pun titisan air syurga tidak jatuh ke atas hindiba”.
Fenugreek (Hulbah)
Nabi s.a.w. pernah bersabda “jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas”. Antara khasiat hulbah membantu pengaliran haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut(memulas).
Buah Ara fig (fin)
Fin kering adalah yang terbaik. Di antara khasiatnya ialah untuk memanaskan badan dan rasanya enak. Nabi s.a.w. pernah bersabda, “Jika anda kata ada buah datang dari syurga maka itulah fin kerana sebenarnya inilah buah syurga”. Oleh itu makanlah buah fin kerana khasiatnya menyembuhkan penyakit buasir dan pirai.
Ikan (samak)
Khasiat ikan air tawar lebih baik terutama yang makan tumbuh tumbuhan, bukan yang makan lumpur dan benda-benda seni dalam air. Ikan yang tidak dimasak sukar dihadam dan mengeluarkan ketidak seimbangan badan.
Bawang putih (thum)
Bawang putih juga elok untuk memanaskan badan. Khasiatnya membuang gas dan menggalakkan pengeluaran air mani. Baik untuk pembawakan sejuk, untuk mencairkan balgham. Minyaknya digunakan untuk merawat gigitan serangga dan Nabi s.a.w pernah bersabda “Sesiapa yang memakan pohon ini maka janganlah dia mendekati kami dan janganlah sembahyang bersama bersama kami.”
Minyak sapi (samn)
Minyak sapi mengandungi banyak lemak. Ia dianggap sebagai penawar racun. Campurkan dengan manisan lalu dimakan dan ianya dipercayai ubat pada makanan.
Halia (zanjabil)
Halia disebut dalam ayat alQuran (ayat 17, Surah Al Insan) firman Allah Taala yang bermaksud “Dan mereka dalam Syurga itu,diberi dari sejenis minuman yang campurannya dari zanjabil”. Khasiatnya membantu penghadaman dan memanaskan badan.
Inai (hinna)
Terdapat banyak khasiat pada inai. Antaranya menghilangkan bekas calar-calar atau lebam pada badan, menghilangkan sakit kepala, sakit dalam kaki, sakit kuku dan mengelokkan rambut. Inai bersifat sangat panas dan menerbitkan perasaan cinta. Wangian yang terbaik ialah yang diperbuat dari bunga inai. Memakai inai pada kuku, tangan dan kaki menjadi biasaan masyarakat di Timur terutama bagi pengantin baru.
Madu lebah(a’sal)
Madu lebah mempunyai berbagai-bagai khasiat. Madu atau manisan lebah ini apabila dicampur dengan air panas boleh mengubati penyakit cirit birit. Sabda Nabi s.a.w., “Demi Allah yang aku dalam genggaman Nya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya.” Rasulullah sendiri mengamalkan meminum madu, dengan meminum segelas air yang dicampurkan dengan madu setiap pagi ketika perut kosong. Madu dianggap ibu segala makanan, minuman dan ubatan. Madu yang paling berkualiti ialah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga (spring), seterusnya dalam musim panas (summer) dan yang kurang berkualiti adalah madu yang dihasilkan dalam musim sejuk (winter).
Kekacang (a’das)
Semua kekacang mengeluarkan kekeringan. Jenis-jenis kekacang hendaklah dimakan sedikit kerana kalau dimakan dengan banyak ianya tidak baik untuk perut. Ada hadith mengatakan bahawa sesiapa memakan kekacang akan menerbitkan hati yang simpati, mata berair dan menghapuskan kesombongan.
Salad (khass)
Meskipun ianya sejuk, ia dianggap sayuran yang baik untuk dimakan. Ia melembutkan tubuh yang keras dan membantu menyembuhkan penyakit gangguan mental. Salad melemahkan tenaga batin dan terlalu banyak memakannya juga melemahkan penglihatan.
Daging (lahm)
Daging mengandungi banyak khasiat. Dikatakan bahawa orang yang memakan daging selama 40 hari berturut turut tidak akan mendatangkan kebaikan. Dan orang yang tidak memakan daging selama 40 hari berturut-turut juga tidak akan mendatangkan kebaikan. Dengan kata lain makanlah daging secara sederhana. Daging yang paling baik ialah daging kambing. Ianya bersifat panas dan lembab. Daging kambing yang paling baik ialah daging kambing jantan yang berumur satu hingga dua tahun. Adapun daging babi haram dimakan. Terdapat pertelingkahan pendapat mengenai daging kuda sebagai makanan biasa. Ibnu Sina berpendapat bahawa daging unta, kuda, keldai adalah tidak baik dimakan sebagai makanan biasa. Syariat juga melarang memakan daging binatang pemangsa. Dilarang memakan daging binatang pemangsa yang kukunya mencengkam dan menyangkuk.
Daging kuda:
Menurut Rasulullah SAW, banyak makan daging kuda boleh terbitkan kesombongan dlm hati, kerana kuda itu sifatnya sombong.


sumber daripada:http://www.petua.org/index.php?paged=25