Saturday, October 30, 2010

Firewall need to be finalize again.. my dear... ;-)

Tiba-tiba tidak boleh masuk FACEBOOK... arghhh!!


So macam mana nak masuk jugak...

Agak2 mesti kita boleh melalui HTTPS barangkali FIREWALL tidak boleh hidu?

Percubaan adalah melalui HTTPS melalui GMAIL... so damn lucky I got through.. muahahahaa


After I got through... then I can go FACEBOOK so smoothly... muahahahahaa


Then try to login. 


Tadaa... so I can by pass the firewall only with a trick .. not black magic..  

GMAIL - SPAM pulak...


hebat ayatnya ni...

GMAIL - SPAM pulak...


hebat ayatnya ni...

Wednesday, October 27, 2010

Berbakti pada Orang Tua Langkah Paling Efektif untuk Mencapai Sukses dan Kebahagiaan


Imam Ja’far Ash-Shaqiq (sa) berkata: “Takutlah kamu kepada Allah, dan janganlah durhaka kepada kedua orang tuamu, karena ridha mereka adalah ridha Allah dan murka mereka adalah murka Allah.” (Al-Kafi 2: 349)
Berbakti pada Orang Tua dan Sakinah
Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang percaya kepadaku tentang berbakti kepada kedua orang tua dan menjalin silaturrahim, maka aku akan menjaminnya dalam hal penambahan harta, penambahan umur, dan sakinah dalam rumah tangganya.” (Mustadrak Al-Wasâil 15: 176)
Dalam hadis tersebut Rasulullah saw menjamin bahwa orang yang berbakti kepada orang tuanya, ia akan mudah rejekinya, bahagia dan sakinah rumah tangganya.
Berbakti pada Orang Tua dan Kemudahan Rejeki
Imam Ja’far (sa) berkata: “Jika kamu ingin ditambah umurmu oleh Allah, maka bahagiakan kedua orang tuamu. Berbakti kepada mereka dapat menambah rizki.” (Al-Wasâil 18: 371).

The Sheep

Source from: http://www.usbridalguide.com/special/chinesehoroscopes/Sheep.htm


Sheep simply want a bit of peace. They enjoy carrying on with life in their own quiet, individual way, content to be in the middle of it all rather than to be leading it. Sheep are quiet and calm people. They enjoy cultural things and focus much of their energy on artistic hobbies. Sheep are easygoing and relaxed, happy to be going with the flow.

THE SIGN OF THE SHEEP



THE FIRE SHEEP 1907 AND 1967
Fire Sheep are not as likely to get their feelings hurt nor are they as likely to desire the approval of others as typical Sheep are. They are capable of taking care of themselves, standing up for themselves and putting themselves first. They are vivacious and charismatic, preferring theater to any of the other arts. Fire Sheep generally enjoy a tight circle of friends and family and enjoy the social limelight.

Not This Fire Sheep

TechCrunch reader Steve Manuel claims to have found a workaround to Firesheep, the controversial Firefox extension that allows anyone on an insecure open Wifi network to access user login info for almost every single social network in existence.
Firesheep banks on the fact that most social sites default to the HTTP protocol because it’s quicker. The already existing Firefox extension Force-TLS attempts to circumvent this by forcing those sites to use the HTTPS protocol, therefore making user cookies invisible to Firesheep.
Source from: 

For Chrome User, Go Here -> 







Tuesday, October 26, 2010

Santau @ Sihir Dan Cara Melindungi Diri Darinya....


Berikut adalah beberapa petua yang di ambil dari hadis-hadis baginda.

  • Membaca ayat Kursi iaitu surah al-Baqarah ayat 255 setiap kali selesai solat lima waktu dan sebelum tidur.
  • Membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Naas setiap kali selesai solat lima waktu dan membaca ketiga surah tersebut sebanyak tiga kali pada pagi hari sesudah solat Subuh dan menjelang malam sesudah solat Maghrib.
  • Membaca dua ayat terakhir dari surat al-Baqarah iaitu ayat 285-286 pada permulaan malam.


Membaca doa


أَعُوْذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ

"Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk ciptaan-Nya" pada malam hari dan siang hari ketika ingin pergi atau masuk ke sesuatu tempat.


Membaca doa

بِسْمِ اللهِ لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي اْلأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ

"Dengan nama Allah, yang bersama nama-Nya, tidak ada sesuatu pun yang membahayakan, baik di bumi mahupun di langit dan Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui." tiga kali pada pagi hari dan menjelang malam.

Menurut Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz r.h bacaan-bacaan zikir dan permohonan perlindungan di atas ini merupakan sebab-sebab yang besar untuk memperoleh keselamatan dan untuk menjauhkan diri dari kejahatan sihir atau kejahatan lainnya iaitu bagi mereka yang selalu mengamalkannya secara benar disertai keyakinan yang penuh kepada Allah, bertumpu dan pasrah kepada-Nya dengan lapang dada dan hati yang khusyuk.

Monday, October 25, 2010

Comparing Twitter Hashtag Linux And Windows

http://tagwalk.com/tag/ubuntu

Stats about tweets tagged with #ubuntu:
12K
tweets
16.6%
retweets
44.3%
with links
3.1K
hashtags
5.7K
talkers
2.4K
to users
1.4K
web sites
Based on 12K tweets by 5.7K talkers

-------

Stats about tweets tagged with #Microsoft:
16K
tweets
23.8%
retweets
62%
with links
5.1K
hashtags
7.5K
talkers
3.7K
to users
2.3K
web sites
Based on 16K tweets by 7.5K talkers

--------

http://tagwalk.com/tag/linux

Stats about tweets tagged with #linux:
16K
tweets
22.1%
retweets
65.8%
with links
4.4K
hashtags
5.6K
talkers
2.7K
to users
2.7K
web sites
Based on 16K tweets by 5.6K talkers

-----

http://tagwalk.com/tag/windows

Stats about tweets tagged with #windows:
7.6K
tweets
16.9%
retweets
64.8%
with links
2.8K
hashtags
3.3K
talkers
2.2K
to users
1.2K
web sites
Based on 7.6K tweets by 3.3K talkers

-------

Date 24 Oct 2010

Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup

Renung-renungkan dan selamat beramal…. 
Saat itu, Dhuha, hari terakhir aku di Masjid Nabawi untuk menuju Mekah....... .
aku bertanya pada Ibu.
'Ibu, kataku, ada cerita apa yang menarik dari Umrah....?' 
Maklum, ini pertama kali aku ber Umrah.
Dan Ibu, memberikan Tausyiahnya.
Ibu adalah pemilik Maknah Tour Travel dimana saya bergabung untuk Umrah di bulan 
July 2007 yang lalu.
Kebetulan umrahku dimulai di Madinah dulu selama 4 hari, baru ke Mekah.
Tujuannya adalah mendapatkan saat Malam Jumat di depan Kabah. Jadi 
aku punya kesempatan untuk bertanya tentang Umrah.
Ibu berkata...'Shinta, Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup..'

Keningku berkerut.... ....'Sedikit sekali Allah memanggil kita..?'
Ibu tersenyum.. 'Iya, tahu tidak apa saja 3 panggilan itu..?'
Saya menggelengkan kepala.

'Panggilan pertama adalah Azan ', ujar Ibu.
'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita,
sangat kuat terdengar. Ketika kita sholat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah.
Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita. Kadang kita terlambat, 
bahkan tidak sholat sama sekali karena malas. Allah tidak marah seketika. 
Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan kebahagiaan bagi umatNya,
baik umatNya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan 
membalas umatNya ketika hari Kiamat nanti'.

Saya terpekur.... .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya masih melambatkan sholat karena meetinglah, 
mengajar lah, dan lain lain. Masya Allah....... .. 

Ibu melanjutkan, 'Shinta, Panggilan yang kedua adalah panggilanUmrah/Haji . Panggilan ini
bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' 
Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeza dengan hamba yang lain. J alan nya bermacam-macam. 
Yang tidak  punya wang menjadi punya wang, yang tidak merancang pula akan pergi, ada yang memang 
merancang dan terkabul. Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 
'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab 
panggilan Allah yang ke dua. Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah
 kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali. Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah
 bagi yang mampu'. 

Mata saya semakin berkaca-kaca. ........Subhanal lah...... .saya datang menjawab panggilan 
Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan.. ......Alhamdulill ah...

'Dan panggilan ke-3', lanjut Ibu, 'adalah KEMATIAN . Panggilan yang kita jawab dengan amal 
kita. Pada kebanyakan kasus, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita
tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal
sholeh. Karena itu Shinta, manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..Jawablah 3 panggilan Allah
dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah syurga adalah 
balasannya.. ....' 

** Mata saya basah di dalam Masjid Nabawi , saya sujud bertaubat pada Allah karena kelalaian 
saya dalam menjawab panggilanNya. ....
Kala itu hati saya makin yakin akan kebesaranNya, kasih sayangNya dan dengan semangat 
menyala-nyala, saya mengenakan baju Ihram dan berniat..... .....

Aku menjawab panggilan UmrahMu, ya Allah, Tuhan Semesta Alam........ ....** 

Huraisy 
Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang
bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. BesarnyaHuraisy ini
dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.
Malaikat Jibril bertanya : 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa
yang kau cari?' Huraisy pun menjawab, 'Aku mahu mencarilima orang.'

'Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak.'

Saturday, October 23, 2010

25 Pesanan Luqmanul Hakim

Hai anakku...
  1. Ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.
  2. Orang-orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.
  3. Orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kepada ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.
  4. Seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.
  5. Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.
  6. Selalulah berharap kepada ALLAH tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kepada ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.
  7. Seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal-hal yang tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.
  8. Engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih lagi daripada semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yang jahat.
  9. Janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.
  10. Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya.
  11. Bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah untuk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedang kan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.
  12. Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan, kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kepada anjing sahaja.
  13. Janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.
  14. Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yang takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.
  15. Bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yang mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.
  16. Bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati hatilah.
  17. Selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga.
  18. Bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanyasebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.
  19. Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya~ yang akan mendatangkan cela pada dirimu.
  20. Janganlah engkau condong kepada urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.
  21. Usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.
  22. Janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah engkau bertanya sesuatun yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia siakan hartamu.
  23. Barang sesiapa yang penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yang pendiam akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun, dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.
  24. Bergaullah rapat dengan orang yang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.
  25. Ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yang engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

JEMPUTAN IBADAH QURBAN DENGAN PUM

MUQADDIMMAH

Allah swt berfirman:

"Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah (sebagai tanda syukur)" - Al Kautsar (108:1-2)

Seringkali kita didedahkan dengan keadaan umat Islam yang serba kekurangan ketika menyambut perayaan utama Islam seperti Eidul Fitri dan Eidul Adha. Paparan kesedihan, kedaifan, ketiadaan makanan dan sebagainya cukup menginsafkan.

Pada tahun ini, PUM terus prihatin dan rasa terpanggil untuk membantu mereka dengan kaedah pelaksaan Ibadah Qurban. Hasrat kami, agihan daging qurban akan diusahakan untuk fakir miskin, saudara baru yang kurang terbela seperti masyarakat orang Asli, umat Islam yang berada di daerah minoriti seperti di Thailand, Filipina, Timor Leste dan lain-lain negara, ibu tunggal setempat dan golongan-golongan yang kurang bernasib baik.

Oleh itu, pihak PUM merayu dan menjemput pihak-pihak yang berminat untuk melaksanakan ibadah qurban yang murni ini untuk bersama-sama dengan kami membantu rakan umat Islam yang berada di dalam keadaan susah. 

Hukum berkorban adalah sunnah muakkadah.

Sebahagian ulama mazhab Hanafi berpendapat bahawa berkorban hukumnya wajib bagi orang yang mencukupi nasab zakat. Antara rujukan mereka adalah hadis yang bermaksud: "Barangsiapa berkelebihan (dalam harta) tetapi tidak meyembelih haiwan korban, janganlah dia mendekati masjidku." (Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)

HARGA

Satu bahagian lembu                                : RM 380.00
Satu bahagian (1 ekor) kambing               : RM 600.00

Pemilihan Binatang Qurban

Pemilihan binatang qurban akan dilakukan dengan cermat berdasarkan syarat binatang yang boleh dibuat qurban itu sendiri iaitu:
  • cukup umur: binatang qurban akan dipastikan berumur lebih 2 tahun
  • tidak cacat: binatang qurban akan dipastikan tidak mempunyai sebarang kecacatan seperti tempang, cacat mata, kurus yang melampau dan lain-lain.
  • Sembelihan sah: binatang qurban akan dipastikan disembelih dengan sah pada hari 10, 11, 12 atau 13 Zulhijjah, dan terus diagihkan kepada penerima.

 Sasaran Penerima Daging Qurban

PUM mensasarkan untuk mengagihkan dagin qurban kepada masyarakat orang asli, saudara baru, rumah-rumah anak yatim, ibu tunggal dan faquir miskin. Disamping itu, usaha juga akan dibuat untuk mengagihkan sebahagian qurban kepada umat Islam minoriti luar negara (Palestin, Mindanao, Kemboja, Vietnam, Selatan Thai, Acheh, Timor Leste dll)

DOA WAKIL

Wakil yang melakukan sembelihan membaca doa seperti berikut:
“Dengan nama Allah dan Engkau Yang Maha Besar, ini daripadaMu dan untukMu. Terimalah Ya Allah daripada si fulan, si fulan.....”

Bantulah mereka dengan Ibadah qurban kita.

Hubungi :
Sekretariat Ibadah Qurban PUM

Sdra. Azmi          : 013-384 0710
Dr. Roslan           : 013-991 3048
En. Baharom       : 019-379 910

Friday, October 22, 2010

Tips makanan dalam ISLAM....




D
alam kehidupan seharian kita perlu makan dan minum untuk membolehkan tubuh berfungsi seperti biasa. Makanan memberikan kita tenaga dan zat-zat yang di perlukan oleh tubuh untuk kita melakukan aktiviti seharian.Pengambilan makanan yang seimbang adalah sangat penting untuk tubuh agar badan sentiasa sihat,segar dan cergas sentiasa. Pengambilan makanan 'ikut sedap mulut dan lidah serta ikut selera' akan membawa akibat yang buruk kepada kesihatan sendiri.Pengambilan ubat ubatan juga mesti berhati-hati kerana majoriti ubat yang di ambil ada kesan sampingan untuk jangka masa panjang. Oleh itu pilihlah makanan yang berkhasiat dan berguna untuk tubuh badan kita bagi menjamin kesihatan untuk jangka masa yang lebih panjang. 

Roti (khubz) 
Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik. Dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w. pernah bersabda “Jangan potong roti dengan pisau, hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu”. 

Jintan Manis (anisun) 
Jintan manis banyak khasiatnya. Ianya boleh melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus. Juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu disekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata. 

Epal (tuffah) 
Epal yang masam lebih sejuk daripada yang manis. Ianya juga boleh menguatkan organ hati. 

Asparagus (hiyawn) 
Asparagus berkhasiat bagi membuka sekatan pada buah pinggang dan memudahkan kelahiran anak. 

Pisang (mawz) 
Pisang boleh menyejukkan badan dan ianya boleh dimakan dengan madu lebah. Dari segi perubatan moden pula pisang di katakan kurang elok untuk dimakan oleh orang yg mempunyai kolesterol tinggi. 

Barli (sya’ir) 
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yg mengidap demam. 

Selasih (manis rayhan) 
Selasih berkhasiat untuk menguatkan organ hati, memudahkan tidur dengan cara menyapu kepala dengan basil yang dicampurkan air. 

Mentega (zubdah) 
Mentega khasiatnya memanas dan melembapkan. Baik untuk menghilangkan sembelit. Mentega yang dicampurkan dengan kurma dan madu sejenis makanan yang menghilangkan rasa mengidam pada perempuan hamil. 

Bunga kubis (qunnabit) 
Sayuran ini sukar dihadam dan bahaya untuk penglihatan. Jangan amalkan memakan sayur ini dengan kerap. 

Chamomile (babunaj) 
Kegunaan chamomile ialah melancarkan aliran haid dan kencing. Ianya juga sangat berguna untuk memanaskan badan. 

Lobak merah/karet. 
Kegunaannya memanaskan badan. Ianya juga melancarkan aliran haid dan air kencing. Baik untuk kesihatan mata. 

Biji kopi (qahwah). 
Sebagai ubat penyakit buang air besar berdarah, menghilangkan dahaga dan dikatakan menimbulkan kebijaksanaan. 

Biji hitam (habb al sauda). 
Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda “Jadilah seperti biji habb al sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali kanser dan mati. Adalah dilaporkan juga bahawa Allah Taala menunjukkan bahawa “ia” itu ialah hab al sauda menghapuskan angin dalam usus dan demam. Baik untuk merawat ‘leukoderma’ dan membuka saluran urat yang halus. Berguna untuk menghilangkan penyakit selesema. 

Ayam (dajaj). 
Memudahkan penghadaman. membetulkan imbangan badan, baik untuk otak dan badan, serta mencantikkan rupa paras. Walau bagaimanapun jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan yang terbaik ialah daging ayam betina yang tidak bertelur. 

Kulit kayu manis (darchini). 
Kulit kayu manis juga merupakan pemanas badan. Minyaknya sebagai penawar untuk menghapuskan rasa tidak hadam. Ia merupakan campuran (rempah ratus) yang digunakan dalam resepi masakan hampir tiga suku penduduk dunia. 

Limau kulit tebal. 
warna kuning pucat, kurang mengandungi asid (utrujj).Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda, “Limau ini adalah seperti mukmin:bagus dirasa dan bagus dihidu”. Limau ini menguatkan organ hati serta dapat menjauhkan kesedihan dan bintik-bintik pada kulit, menghapuskan kelaparan dan melambatkan pengaliran dalam hempedu. 

Timun (qitta’). 
Yang masak menghilangkan panas dan menggalakkan pembuangan air kecil. 
Makan kurma dengan timun muda menambahkan berat badan. 

Jintan putih (kammun). 
Jintan putih khasiatnya untuk memanaskan badan. Jintan putih yang direndam di dalam air dan diminum adalah baik untuk mengubat perut yang memulas. 

Tamar kering (tamr). 
Nabi s.a.w. pernah bersabda, “Rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yg tiada bermakanan”. Nabi s.a.w. sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dimakan dengan badam untuk menghapuskan parut yang tidak diingini. Dan banyak lagi khasiat2 yang terdapat dalam buah kurma ini. Boleh rujuk dalam tajuk 'khasiat Kurma' dalam blog ini. 

Terung (badhijan). 
Terung hitam menyebabkan keluarnya hempedu. Kecenderungan benda ini mengeluarkan hempedu dapat dibetulkan dengan memakannya bersama daging. 

Telur (baydah). 
Khasiat telur yang paling baik boleh kita dapati daripada telur ayam (setengah masak atau suku masak) bukan direbus keras. Putih telur melegakan apabila kita melecur atau kulit terbakar dan menghilangkan parut pada kulit. 

“Endive” (hindiba) 
Khasiat hindiba berubah mengikut musim. Hindiba’ pada awal musim adalah yang paling baik dan yang dipenghujungnya sudah tidak berkhasiat lagi. Hadith menyatakan “makanlah hindiba dan janganlah bersendawa kerana sesungguhnya tidak ada satu hari pun titisan air syurga tidak jatuh ke atas hindiba”. 

Fenugreek (Hulbah). 
Nabi s.a.w. pernah bersabda “jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas”. Antara khasiat hulbah membantu pengaliran haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut(memulas). 

Buah Ara fig (fin) 
Fin kering adalah yang terbaik. Di antara khasiatnya ialah untuk memanaskan badan dan rasanya enak. Nabi s.a.w. pernah bersabda, “Jika anda kata ada buah datang dari syurga maka itulah fin kerana sebenarnya inilah buah syurga”. Oleh itu makanlah buah fin kerana khasiatnya menyembuhkan penyakit buasir dan pirai. 

Ikan (samak). 
Khasiat ikan air tawar lebih baik terutama yang makan tumbuh tumbuhan, bukan yang makan lumpur dan benda-benda seni dalam air. Ikan yang tidak dimasak sukar dihadam dan mengeluarkan ketidak seimbangan badan. 

Bawang putih (thum). 
Bawang putih juga elok untuk memanaskan badan. Khasiatnya membuang gas dan menggalakkan pengeluaran air mani. Baik untuk pembawakan sejuk, untuk mencairkan balgham/kahak. Minyaknya digunakan untuk merawat gigitan serangga dan Nabi s.a.w pernah bersabda “Sesiapa yang memakan pohon ini maka janganlah dia mendekati kami dan janganlah sembahyang bersama bersama kami.”

Minyak sapi (samn). 
Minyak sapi mengandungi banyak lemak. Ia dianggap sebagai penawar racun. Campurkan dengan manisan lalu dimakan dan ianya dipercayai ubat pada makanan. 

Halia (zanjabil). 
Halia disebut dalam ayat alQuran (ayat 17, Surah Al Insan) firman Allah Taala yang bermaksud “Dan mereka dalam Syurga itu,diberi dari sejenis minuman yang campurannya dari zanjabil”. Khasiatnya membantu penghadaman dan memanaskan badan. 

Inai (hinna). 
Terdapat banyak khasiat pada inai. Antaranya menghilangkan bekas calar-calar atau lebam pada badan, menghilangkan sakit kepala, sakit dalam kaki, sakit kuku dan mengelokkan rambut. Inai bersifat sangat panas dan menerbitkan perasaan cinta. Wangian yang terbaik ialah yang diperbuat dari bunga inai. Memakai inai pada kuku, tangan dan kaki menjadi kebiasaan masyarakat di Timur terutama bagi pengantin baru. 

Madu lebah(a’sal). 
Madu lebah mempunyai berbagai-bagai khasiat. Madu atau manisan lebah ini apabila dicampur dengan air panas boleh mengubati penyakit cirit birit. Sabda Nabi s.a.w., “Demi Allah yang aku dalam genggaman Nya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya.” Rasulullah sendiri mengamalkan meminum madu, dengan meminum segelas air yang dicampurkan dengan madu setiap pagi ketika perut kosong. Madu dianggap ibu segala makanan, minuman dan ubatan. Madu yang paling berkualiti ialah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga (spring), seterusnya dalam musim panas (summer) dan yang kurang berkualiti adalah madu yang dihasilkan dalam musim sejuk (winter). 
Antara khasiat yang terdapat dalam madu lebah; 

A) Mengambalikan Kekuatan Tubuh 
1. Memulih. menyegar dan menambah tenaga tubuh badan. 
2. Memulihkan sel-sel urat besar. 
3. Menjaga dan mengimbangi kekuatan badan. 
4. Merangsang tenaga batin.

B) Membersih Dan Menambah Darah
1. Memulihkan kembali bekuan darah dan membetulkan pengaliran darah. 
2. Membersihkan lapisan darah dan darah menjadi bersih. 
3. Mengimbangi kandungan lemak dan membuat janlung aktif. 
4. Menghilangkan rasa kebas-kebas dan mengurangkan tekanan darah tinggi.

C) Untuk Bayi/Kanak-kanak 
a) Membantu pertumbuhan janin dan bayi dari segi fizikal dan mental. 
b) Menyembuh dengan segera cirit-birit. 
c) Mengelak daripada cacing perosak dalam perut. 
d) Mengeluarkan lendir dalam badan bayi dan menguatkan minda kanak-kanak.

Kekacang (a’das). 
Semua kekacang mengeluarkan kekeringan. Jenis-jenis kekacang hendaklah dimakan sedikit kerana kalau dimakan dengan banyak ianya tidak baik untuk perut. Ada hadith mengatakan bahawa sesiapa memakan kekacang akan menerbitkan hati yang simpati, mata berair dan menghapuskan kesombongan. 

Salad (khass) 
Meskipun ianya sejuk, ia dianggap sayuran yang baik untuk dimakan. Ia melembutkan tubuh yang keras dan membantu menyembuhkan penyakit gangguan mental. Salad melemahkan tenaga batin dan terlalu banyak memakannya juga melemahkan penglihatan. 

Daging (lahm). 
Daging mengandungi banyak khasiat. Dikatakan bahawa orang yang memakan daging selama 40 hari berturut turut tidak akan mendatangkan kebaikan. Dan orang yang tidak memakan daging selama 40 hari berturut-turut juga tidak akan mendatangkan kebaikan. Dengan kata lain makanlah daging secara sederhana. 
Daging yang paling baik ialah daging kambing. Ianya bersifat panas dan lembab. Daging kambing yang paling baik ialah daging kambing jantan yang berumur satu hingga dua tahun. Adapun daging babi haram dimakan. Terdapat pertelingkahan pendapat mengenai daging kuda sebagai makanan biasa. Ibnu Sina berpendapat bahawa daging unta, kuda, keldai adalah tidak baik dimakan sebagai makanan biasa. Syariat juga melarang memakan daging binatang pemangsa. Dilarang memakan daging binatang pemangsa yang kukunya mencengkam dan menyangkuk. 

Daging kuda. 
Menurut Rasulullah SAW, banyak makan daging kuda boleh terbitkan kesombongan dlm hati, kerana kuda itu sifatnya sombong. 

Bagaimana membuka file .ps didalam Windows?

Anda hanya perlukan perisian ini.. GSview 4.9

dapatkan dari laman -> http://gsview.en.malavida.com/download

RAMUNIA HOLDINGS BERHAD

Careers

Company Background

We are a public listed companylisted in Bursa Malaysia. In the Oil and Gas industry, we perceive ourselves as the leader in the field of major fabrication, having fabricated numerous topsides, jackets and other modules to date for Petronas Carigali and other production sharing companies with great success. In ensuring the Group's high performance remains strong, we actively encourage innovative and creative thinking among our people. Joining us translates into excellent opportunities to advance your skills and expand your knowledge.

If you think you can contribute to our organization, please submit your resume to:

Recruitment

RAMUNIA HOLDINGS BERHAD
Level 23, Tower B, Menara UOA Bangsar
No. 5 Jalan Bangsar Utama 1
59000 Kuala Lumpur, Malaysia

or, email to [email protected]

Vacancies

The following are vacancies available. 

1. HR assistant – Based in Sandakan
2. Admin assistant – Based In Sandakan
3. IT Assistant – Based In Sandakan
4. Corporate Finance Manager -Based In KL
5. Risk Management – Based In KL
6. Graphic Designer – Corporate Comms
7. Secretary – Based in KL
8. Procurement Manager – Based In KL
9. Piping Engineer - Based In KL & Sandakan
10. Mechanical Engineer – Based In KL & Sandakan
11. Structural Engineer – Based In KL & Sandakan
12. Instrumentl Engineer – Based In KL & Sandakan
13. Electrical Engineer – Based In KL & Sandakan
14. PDMS Operator – Based In KL & Sandakan
15. Structural Drafter – Based In KL & Sandakan
16. Electrical Drafter – Based In KL & Sandakan
17. Mechanical Drafter – Based In KL & Sandakan
18. Graphic Designer – Based In KL
19. Head of IT – Based in KL
20. QS/Estimator – Based In KL
21. HSE Engineer – Based In KL
22. BOCCAD Operator – Based In KL & Sandakan
23. Electrical Designer – Based In KL & Sandakan
24. PPMS Designer – Based In KL & Sandakan
25. Structural Designer – Based In KL & Sandakan
26. Instrument Drafter – Based In KL & Sandakan
27. Quality Assurance Section Lead – Based In Sandakan
28. Lead Structural Engineer – Based In Sandakan
29. PDMS Operator/Designer – Based In Sandakan
30. Electrical Drafter – Based In Sandakan
31. Piping Designer – Based In Sandakan
32. QA Section Lead – Based In Sandakan
33. NDT Coordinator – Based In Sandakan
34. Welding Section Lead – Based In Sandakan
35. QC Engineer – Based In Sandakan
36. QC Coordinator – Based In Sandakan
37. Head of Procurement – Based In KL
38. Construction Superintendent – Based In Sandakan
39. Rigging Superintendent – Based In Sandakan
40. Construction Manager – Based In Sandakan
41. Senior Store Keeper (Asset Consumable) – Based In Sandakan
42. Yard Administrator – Based In Sandakan
43. Facilities Manager – Based In Sandakan
44. Clerk – Based In Sandakan
45. Buyer – Based In Sandakan
46. Planning Engineer – Based In Sandakan
47. Junior Planner – Based In Sandakan
48. Risk Management – Based In Sandakan
49. Corporate Finance Manager – Based In Sandakan
50. Maintenance Manager -Based In KL
51. Facilities Engineer – Based In Sandakan
52. Warehouse Manager – Based In Sandakan
53. Material Coordinator – Based In Sandakan
54. Training Coordinator – Based In Sandakan
55. Medical Assistant – Based In Sandakan
56. HSE Officer/Coordinator – Based In Sandakan
57. Project Account Executive – Based In Sandakan
58. Operation Team Leader – Based In KL
59. Project Engineer – Based In Sandakan
60. Head Accounting, Taxation & Corporate Fund Management – Based in KL
61. Proposal Engineer – Based In KL
62. Planning Manager – Based In KL
63. Electrical Engineer/Power – Based In Sandakan
64. Procurement Engineer (Bidding) – Based In KL
65. Procurement Engineer (Tender Secretariat) – Based In KL
66. Project Assistant – Based in KL

Changes to Welcome Message, Pages and Files in Google Groups

Hello,

Since you are an owner of at least one Google Groups group that uses the customized welcome message, pages or files, we are writing to inform you that we will no longer be supporting these features starting February 2011. We made this decision so that we can focus on improving the core functionalities of Google Groups -- mailing lists and forum discussions.  Instead of these features, we encourage you to use products that are designed specifically for file storage and page creation, such as Google Docs and Google Sites.

For example, you can easily create your pages on Google Sites and share the site (http://www.google.com/support/sites/bin/answer.py?hl=en&answer=174623) with the members of your group. You can also store your files on the site by attaching files to pages (http://www.google.com/support/sites/bin/answer.py?hl=en&answer=90563) on the site. If you’re just looking for a place to upload your files so that your group members can download them, we suggest you try Google Docs. You can upload files (http://docs.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=50092) and share access with either a group (http://docs.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=66343) or an individual (http://docs.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=86152), assigning either edit or download only access to the files.

Starting in January 2011, Groups will no longer allow the creation or editing of welcome messages, files and pages; the content will only be available for viewing and only existing files will be downloadable. If you would like to keep the content currently on the pages and files sections of your group, we highly encourage you to export and migrate it to another product. In February 2011, we will turn off these features, and you will no longer be able to access that content.

To make this move easier for you, we have enabled a one-click method for downloading a ZIP file containing your welcome message and all pages and files. Download these ZIP files by clicking "Download all pages" or "Download all files"  on the pages and files homepages of your groups.

Thanks for taking the time to read this email and for using Google Groups.

Yours sincerely,
The Google Groups Team

Google
1600 Amphitheatre Parkway
Mountain View, CA 94043

You have received this mandatory email service announcement to update you about important changes to Google Groups.

Thursday, October 21, 2010

International job (UPDATE)

Temporary International Professional - Noncommunicable Diseases (NCD) 
 

Location: Multiple duty stations
WHO_Deadline: 23-Nov-10

English Translation Specialist
 

Location: Washington, D.C. United States of America
WHO_Deadline: 11-Nov-10

Scientist
 

Location: Lyons, Franc 
WHO_Deadline: 10-Nov-10

Administrative Services Officer
 

Location: Lyons, Franc 
WHO_Deadline: 10-Nov-10

Technical Officer (Monitoring and Evaluation Specialist) - 324844
 

Location: Amman, Jordan
WHO_Deadline:  08-Nov-10

Medical Officer (Emergency Medical Services Specialist)
 

Location: Amman, Jordan
WHO_Deadline:  08-Nov-10

Field Security Officer
 

Location: Cairo, Egyp 
WHO_Deadline:  07-Nov-10

Journal Management Specialist
 

Location: Washington, D.C. United States of America
WHO_Deadline:  05-Nov-10

National Health Officer
 

Location: West Bank and Gaza
WHO_Deadline: 04-Nov-10

Advisor, Bioethics and Health 
 


Location: Washington, D.C. United States of America 
WHO_Deadline: 04-Nov-10

Advisor, Bioethics and Health
 

Location: Washington, D.C. United States of America 
WHO_Deadline: 04-Nov-10

Team Leader in Expanded Programme on Immunization
 

Location:  Manila, Philippines 
WHO_Deadline: 04-Nov-10

Technical Editor
 

Location:  Lyons, France 
WHO_Deadline: 03-Nov-10

Consultant: International Livelihood Expert
 

Location: Rodrigues, MAURITIUS
UNDP_Deadline: 01-Nov-10

Coordinator (D1), Sustainable Development Mechanisms (SDM) Programme
 

Location: Bonn, Germany
UNFCCC_Deadline: 30-Oct-10

Administrative Officer/Lesotho
 

Location: Maseru, Lesotho 
WHO_Deadline: 30-Oct-10

Economic Affairs Officer
 

Location:Geneva, Switzerland
WTO_Deadline: 29-Oct-10

Statistical Assistant
 

Location:Geneva, Switzerland
WTO_Deadline: 29-Oct-10

Technical Officer (ETS)
 
 
 

Location: New Delhi, India 
WHO_Deadline: 29-Oct-10

2 Team Assistants (G4), Organization and Stakeholder Development (OSD) Unit, Sustainable Development Mechanisms Programme
 

Location: Bonn, Germany
UNFCCC_Deadline: 29-Oct-10

Advisor, Emergency Operations Center
 

Location: Washington, D.C. United States of America 
WHO_Deadline: 29-Oct-10

National Professional Officer (Gender and Human Rights) - 324637
 

Location: Kabul, Afghanistan 
WHO_Deadline: 29-Oct-10

Technical Officer
 

Location: Bangkok Thailand 
WHO_Deadline: 28-Oct-10

English Speaking E-Learning Marketing Intern
 

Location: ROME, ITALY
IDLO_Deadline: 27-Oct-10

French Speaking E-Learning Marketing Intern
 

Location: ROME, ITALY
IDLO_Deadline: 27-Oct-10

Budget and Finance Officer
 

Location: New Delhi, India 
WHO_Deadline: 27-Oct-10

Health Economist, Health Financing and Social Protection (HFS), Regional Office
 

Location: Brazzaville, Congo 
WHO_Deadline: 27-Oct-10

Consultant: Senior Research Analyst
 

Location: New York, UNITED STATES OF AMERICA
UNDP_Deadline: 25-Oct-10

Translator (French), Regional Office
 

Location: Brazzaville, Congo 
WHO_Deadline: 25-Oct-10

Knowledge Management Officer (P3), Knowledge Management Unit, Information Services Programme
 

Location: Bonn, Germany
UNFCCC_Deadline: 23-Oct-10

Technical Officer (Food Safety)
 

Location: Manila, Philippines
WHO_Deadline: 22-Oct-10

Advisor, Media Relations and Special Events
 

Location: Washington, D.C. United States of America
WHO_Deadline: 22-Oct-10

Emergency Information Specialist
 

Location: Washington, D.C. United States of America
WHO_Deadline: 22-Oct-10

Scientist - HIV Prevention
 

Location: New Delhi, India
WHO_Deadline: 22-Oct-10

Technical Officer/CAS, Regional Office
 

Location:  Brazzaville, Congo 
WHO_Deadline: 22-Oct-10

Chief, Regional Advisory Committee on Procurement
 

Location: Cairo, EGYPT 
UNDP_Deadline: 22-Oct-10

Consultant: International Protected Areas Financial and Business Planning Specialist
 

Location: Belgrade, SERBIA
UNDP_Deadline: 21-Oct-10

Medical Officer (ART Clinical Mentor)
 


Location: Juba, Sudan 
WHO_Deadline: 21-Oct-10

Senior Policy Advisor
 

Location: Kinshasa, CONGO, DEM. REPUBLIC 
UNDP_Deadline: 20-Oct-10