Monday, March 21, 2005

di ari pengebumian....

selepas menguruskan semua persiapan atuk aku dari SJMC ke Banting.. aku bergegas pack semua barang untuk balik ke Banting. sampai sana kelihatan ada sedara mara tengah baca Yassin dan aku cari port untuk berehat ketika... menungu siang

pak cik aku.. kata nak kebumikan dalam kul 10 pagi.. aku cakap pasai apa awal sangat.. sebab atuk aku dah lama sakit.. takut nanti susah... lepas tu upacara menyediakan tempat mandi, pasang langsir dan timba besar. ini kali pertama aku memandikan mayat bersama-sama sepupu-sepupu yang lain dipantau oleh IMAM...

selepas semua selesai.. upacara mengkafankan Arwah... macam tidak percaya selepas Imam selesai mandi.. beliau guide sedara-mara lain baca doa dan yang supervise masa mengkafankan mayat itu adalah isteri Imam tersebut. setelah semua selesai. para Imam memanggil semua anak Arwah untuk melihat muka arwah buat kali terakhir sebelum disemayangkan.

cuma tersentuh hati.. biler Imam membaca doa.. meminta dikurangkan segala siksaan yang menanti kelak....... diulangnya sampai 3 kali....

setelah sampai turn aku.. aku pun kucup lah arwah buat kali terkahir dan tiada lagi lepas ini. masa tu semua kenangan bersama arwah berlegar dalam kepala... semua mak cik dah menangis dah.. aku pun silap ari bulan ni boleh kuar air mata.. tapi aku tahan.. pasai aku tau arwah pi dalam keadaan orang yang beriman... lagi pun tak perlu kita tangisi. kerana ia menyiksa arwah tu sendiri.....

antara kenangan manis....
  • biler balik ajer Batu Laut... mesti arwah bawak jalan2 ngan kereta Morris Minor nya...
  • masa musim durian... memang best...
  • musim kepah...
  • mandi laut...
  • layan kelapa muda sampai tergolek...
  • dan macam-macam lagi.....
selepas itu... arwah dibawa ke tanah perkuburan.. Sungai Manggis, dan disemadikan disana....

*/ Ya Allah tempatkan Arwah di dalam kelompok orang yang beriman... Amin.

2 comments:

Dvyina said...

Sabar la ek iwan.. :)

nina said...

takziah dari akak...akakpun penah dapat pengalaman pertama bantu mandikan jenazah ngan bantu arwah dikafankan masa nenek akak meninggal tahun lepas.